
Toto je najčastejšia otázka, ktorú dostávam na osobnom stretnutí s klientmi. Niekto má vlastnú predstavu, čo by chcel nakupovať a chce si iba potvrdiť svoj nákup a niekto nepozná ani zlato ani striebro a hľadá najvhodnejšie riešenie. Čo teda odporúčame kupovať klientom?
Upozornenie: Ešte pre začiatkom článku vám chcem povedať, že nákup investičného zlata alebo striebra nie je raketová veda. Určite to nie sú hodinové analýzy a dotazníky vášho „dobreženie“ zdravotného a psychického stavu a na konci vám vypľujeme výsledok. Nákup má pár pravidiel, ktoré je dobré dodržať, aby ste získali rozloženie pre Vás. Je to kombinácia 3 jednoduchých pravidiel, ktorými sa riadime pred tým, než vám poradíme pri nákupe. Na začiatku trošku rozvediem tieto pravidlá a na konci Vám uvediem reálne nákupy.
Pravidlo č. 1 – Ako klient si musíte vybrať dôvod nákupu.
Základom je určiť, či je dôvod vášho nákupu skôr rezerva, alebo skôr investícia. Vysvetlím.
Dôvody pre nákup sú veľmi často rôzne u každého z nás. Niekto hľadá ochranu majetku do budúcnosti pre seba a svoju rodinu, niekto ochranu pred infláciou, iný dobrú a výnosnú investíciu. Niekto kupuje preto, lebo má obavy pred situáciou v Európe (imigranti, Rusko), niekto sa bojí, že skolabujú banky.
V podstate sa niektoré dôvody podobajú ale hlavný rozdiel je v čase, na aký zlato nakupujete. Ten, ktoré nakupuje zlato a striebro ako rezervu (pre rodinu, na horšie časy, chce zlatom platiť) chce kupovať na dlhšie obdobie – 10 – 20 rokov, prípadne to bude niekto dediť. Investor však kupuje na kratšiu dobru a chce to predať čím skôr so ziskom. A pri rezerve vyzerá nákup inak, ako pri investícií.
Pravidlo číslo 2 – Zabezpečiť flexibilitu nákupu.
Keď sme začínali pred 8 rokmi s predajom zlata a striebra, odporúčali sme väčším klientom 1000 gramové tehličky, lebo boli sexi (stále sú ). Dnes ich neodporúčam takmer nikomu. Vhodnejšie pre klienta je kúpiť 32 kusov 1 uncových tehličiek a má to isté – kilo zlata.
Prečo? Flexibilita. Rozdiel v cene zlata medzi 1000 gramov a 32 x 1 unca (takmer 1000 g) je cca 1,5% (32 uncí je drahších) a kto je ochotný tento „poplatok“ vo forme vyššej ceny akceptovať, získa rovnaké výhody, ako keby ste sa mali rozhodovať, či chcete bankovku 500 EUR, alebo 10 bankoviek po 50 EUR.
A čo sa zvyčajne stane, ak chcete platiť 500 eurovkou? Nemajú Vám vydať, krútia nosom, dlho preverujú a niekdy Vás pošlú zmeniť niekam inam. A vyzeráte, že ich máte ešte dosť, keď ste taký „frajer“ a platíte päťstovkou. Pri 50 eurovej bankovke však presne toto všetko odpadá a vyzeráte ako úplne bežný a priemerný človek. Verte, alebo nie, ale to pri zlate a striebre ako diskrétnom nákupe, je to najdôležitejšie.
Je tu ale jedna dôležitá vec – tehličky a mince, ktoré sú menšie, sú v prepočte na gram zlata drahšie, ako väčšie kvôli výrobným a distribučným nákladom. Preto je vhodné nájsť takú kombináciu, aby ste boli flexibilný, ale aby ste zbytočne nepreplatili nákup.
Napríklad nakúpiť namiesto 1000 gramovej tehličky veľa 0,5 gramových tehličiek (2000 kusov) je síce „masakrálne“ flexibilné, ale preplatíte 30% z ceny.
Pravidlo číslo 3 – Zabezpečiť bezpečnosť a ľahkosť spätného predaja.
Pri nákupe musí predajca zabezpečiť maximálnu bezpečnosť nákupu, ale o to dôležitejšia je bezpečnosť pri spätnom výkupe. Vždy klientom hovoríme, aby mali zabezpečenú aj bezpečnosť pri výkupe.
Uvediem Vám príklad. Predstavte si situáciu, že máte nakúpenú tehličku 1000 gramov a chcete ju nechať deťom. Verím, že ste si vybrali predajcu, ktorý garantuje klientom spätný predaj (nie internetový obchod, ktorý sídli v byte), ale je dosť možné, že vaše deti budú chcieť (musieť) predať zlato sami alebo v inej krajine.
Ak budú mať 1000 gramovú tehličku, budú musieť prísť niekam vo svete k predajcovi alebo do banky a ponúknuť tehličku na odpredaj celú. Nemôže ju rozdeliť. Výkupca si bude myslieť, že táto tehlička určite nie je jediná, ktorú vlastnia. Naproti tomu, ak by mali napríklad 32 kusov 1 uncových mincí, budú môcť predať tieto mince u rôznych predajcov a budú ich môcť predať postupne a nevzbudia žiadne podozrenie alebo otázky.
Takže ako by mal vyzerať Váš nákup?
Každý nákup je špecifický kvôli dôvodom nákupu a výške nákupu. My tomu u nás horíme pracovne Optimálny nákup.
Optimálny nákup č. 1
- Chcete rezervu na horšie časy, ak by ste náhodou museli platiť zlatom a striebrom,
- ale zároveň chcete mať v zálohe možnosť, že ak bude niečo zaujímavé, tak predáte časť zlata a použijete peniaze,
máte 10 000 EUR.
Váš nákup by mal túto kombináciu:
- 1/3 nákupu – menšie tehličiek alebo mince – zlaté (od 3 do 10 gramov)
- 1/3 nákupu – stredné tehličky alebo mince – zlaté (od 1 unce – 31,1 gramov do 50 gramov)
- 1/3 nákupu – strieborných mincí – 31,1 gramov.
Prečo?
Menšie mince a tehličky a strieborné mince slúžia ako peniaze. Budete ich používať ako posledné v krajnom prípade ako platidlo alebo menšie peniaze na výmenu. Tieto nebudete predávať, ak nebudete musieť a ak ich neminiete, ostanú vašim deťom.
Stredné tehličky a mince sú presne to, čomu ja hovorím – Investičná rezerva. Majú výhodnú cenu, lebo sú väčšie ale nie sú tak veľké, aby s nimi bol bezpečnostný problém pri predaji. Preto ak budete chcieť predať časť svojho zlata (napríklad lebo cena stúpne o 100%) a kúpiť si niečo iné, tak to môžete urobiť s touto časťou, pretože boli pri nákupe „lacnejšie“ vzhľadom na veľkosť.
Optimálny nákup č. 2.
- Chcete investovať, pretože očakávate prudký rast ceny zlata vzhľadom na nekončiace množstvo dlhov a chcete to na max. 5 rokov.
- Máte 30 000 EUR.
Aj keď investičné zlato nie je úplne vhodné na krátkodobú investíciu (krátky čas zvyšuje riziko), pri prudkom raste ceny môže byť zaujímavá investícia.
Váš nákup by mal takúto kombináciu:
– 100 % nákupu by tvorili tehličky 250 a 500 gramov zlata.
Prečo?
Keďže pri spätnom výkupe je cena zlata pre všetky tehličky a mince rovnaká, je vhodné kupovať najväčšie tehličky, lebo sú pri nákupe najlacnejšie v prepočte na gram zlata. To, že ich musíte predať naraz a nie ste veľmi flexibilný, Vám v tomto prípade nevadí.
Záver.
Ak nemáte až tak veľké skúsenosti pri zlate a striebre, poraďte sa. Bezplatne sa viete poradiť takmer u každého predajcu a ak mu veríte, budete mať istotu, že váš nákup splní to, na čo je určený.
Je to podobné, ako keby ste o autách nič nevedeli a chceli by ste auto do lesa ale vybrali by ste si Ferrari. Perfektné auto, ale nie pre vaše potreby.